Ge mig något annat än Martina Haag, tack!

Journalister är riktiga flockdjur. Alla sneglar på varandra i hopp om att behaga och behålla läsare. Jag fattar att man måste göra det i nyhetsvärlden, för en nyhet är ju en nyhet som händer här och nu och måste rapporteras. Men när det gäller magasin. Är det inte lite väl tråkigt att läsa om Martina Haag i varenda tidning? För det spelar ju ingen roll om man läser Amelia, Mama, Elle, I Form eller Aftonbladet. Martina Haag är på var och vartannat omslag just nu, med ett stort leende och färgglada löparkläder. Och visst. Hon har gjort flera kanonresor i sitt liv och är en förebild för många. Hon har gått från att vara bråkig och utstött med obefintliga betyg till att vinna På Spåret. Från korkad till råsmart. Hon har gått från att spela in reklamfilm för finska diskmedelstabletter till att vara både författare, manusförfattare och skådespelare. Visst, hon slår alla med hästlängder. Hon är råcool. Jag har själv skrivit ett beundrarbrev till henne.

Men faktum kvarstår. Har vi bara Martina Haag just nu? Är Sverige verkligen så litet så att den enda personen vi kan visa upp i alla magasin är Martina Haag och historien om  hur hon förvandlades från soffpotatis till en maratonlöpare? Finns det ingen annan som gjort något? Som gör något? Som läsarna är nyfikna på? Nä. Det verkar inte så. Nu har alla snöat in på Martina Haag. Ungefär som för två år sedan, då alla magasin snöade in på Mia Skäringer. Även hon en störtcool tjej som har lyckats. Men det blev liiite mycket att läsa om Mia Skäringer överallt. Det var Mia och historier om hennes skadebeteende, alkoholproblem, olycklig relation, ny relation, barn, bonusbarn, Ö-liv och Gud vet allt. Media vände verkligen ut och in på henne.

Och det är kanske så att läsarna vill ha en person i taget att snöa in på? Att de liksom inte kan ta in fler? Eller är det så att journalisterna sneglar på varandra och så blir det en spiral av alltihop? Aha, skriver Aftonbladet om Martina Haag, då måste ju hon vara inne. Vi hakar på! Och så upptäcker nästa redaktion att både Expressen och Aftonbladet har skrivit om Martina Haag och, ja ni fattar. Bollen rullar.

Själv tycker jag att det känns lite trist. Och lite lågstadiemässigt att bara snegla på vad ”alla andra” har på sig eller gör. Att snegla på vad alla andra skriver om. Vi är nio miljoner i Sverige. Alla kan ju inte vara intresserade av Martina Haags löparkarriär just nu? Och för att inte prata om den förbannade zumban. Överallt i olika variationer. Zumba är kanon! Och Martina Haag är älskvärd och begåvad. Men kan man inte få läsa om någonting annat också?

Det här inlägget postades i Media och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ge mig något annat än Martina Haag, tack!

  1. fiafit skriver:

    Och jag blir irriterad för att Martina Haag täcker upp typ allt som jag hade tänkt skriva en rolig bok om. Produktiv som satan är hon också. Bara sprutar ur sig nya böcker. Suck…

  2. PyspunkaPyspunka skriver:

    fiafit: Hon är en riktig superwoman den där kvinnan! Jag blir både peppad och inspirerad av henne. Det som irriterar mig är medierna som kör en så liksidig rapportering. Just nu är det BARA Martina (i och med nya boken). Jag tror absolut att det behövs fler Martinor! Det är nog inte bara jag som irriterar mig på att läsa om EN person överallt. Jag skulle mer än gärna läsa om fiafits resa från soffpotatis till maratonlöpare! Så KÖR PÅ! Skriv en rolig bok. Jag kommer att läsa- garanterat!

  3. Det Vet Jag skriver:

    Bra skrivet! Nu kör vi ett race med Gilberto Araujo. Mannen som traskade in på sin egen begravning!

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

