Var han full eller?

Grundskoledirektör Håkan Edman har beslutat att lärare på sju grundskolor i Stockholm ska få lägre lön än kollegorna på andra skolor. Anledningen är att eleverna på de här sju skolorna har sämre betyg. Håkan Edman säger till DN att det är ett sätt att uppmuntra och utmana lärarna att göra på ett annat sätt.

Jag vet inte om beslutet fattades efter fyra kreativa glas vin på krogen eller efter att Håkan Edman trillat av cykeln och fått hjärnskakning. Helt klart är att han inte kan ha varit i sina sinnes fulla bruk då. För vem i hela världen tror att någon jobbar på bättre efter beskedet att h*n inte får samma lönepåslag som kollegorna? Och vem tror att lärarna väljer att stanna på en skola med lågpresterande elever om de ska bestraffas med uteblivet lönepåslag när eleverna inte kan studera som de ska?

Jag tror att det finns två scenarion här. Dels att alla kompetenta och duktiga lärare flyr och att de lågpresterande skolorna i slutänden kommer att bemannas av Lärarhögskolans svagaste studenter, de som inte fick jobb någon annanstans.  Det borde vara tvärtom! Att de svaga eleverna fick de bästa och mest erfarna lärarna. De som varit med ett par år och klarar att se helheten.

Det andra scenariot är att lärarna lägger sig platt. Ger eleverna höga betyg. Trots att de inte kan. Och betygsinflationen i Sverige fortsätter.

Jag undrar ofta vad lärarna har för roll, egentligen. Vilket deras ansvar är. För när man lyssnar på debatten, och föräldrarnas snack på föräldramöten, så verkar det som att lärarna förväntas vara Superhjältar. De ska vara både pedagoger, socionomer, sjuksköterskor och föräldrar. Till andras ungar. Är det verkligen lärarnas problem om barn inte kan/vill/orkar gå i skolan? Jag tycker att det är befängt att Håkan Edman vill bestraffa lärare för att eleverna inte presterar. Är det någon som ska ta det yttersta ansvaret så är det väl eleverna själva och deras föräldrar?

Läs mer här och här

Det här inlägget postades i Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Var han full eller?

  1. F I À F I T skriver:

    Det här är en sådan otroligt intressant diskussion. Skolan där jag arbetade på hade en slapp lärare som gav generösa betyg. Vi jämförde alla lärares betyg med den lärarens för han hade samma typ av ämnen. Av alla åk 2:are hade vi andra i genomsnitt 7-10 MVG medan ”superpoppisläraren” hade delat ut… håll i dig… 48 (!) MVG. Gissa om ALLA ville ha honom som handledare på PA…

    Så vilka betyg eleverna får säger inte så värst mycket om läraren :-).

    Det är så sjukt. Men jag känner igen SÅ mycket av detta. En rektor sade till mig: ”du har för många IG”. Som om jag skulle bortse från att halva klassen alltid skolkade från alla ämnen typ.

    Grrrr vad arg jag blir när jag läser om sådana om Håkan Edman.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

