Bakläxa för Solsidan!

Foto: TV4

Solsidan är ett av mina favoritprogram. Jag är så fascinerad över att manusförfattarna lyckas pricka rätt, hela tiden! Vad de än gör så blir det en snackis, i lunchrummet, vid busshållplatsen. En sockerbagare hen bor i staden- fy faan vad bra! Och så är alla supernöjda över att den halvgalna grannen inte på långa vägar är lika förskräcklig som Ove. Jag är inte ensam om att älska serien och känna igen mig i karaktärerna. Första avsnittet sågs av två miljoner tittare.

Två miljoner tittare fick också se karaktärerna Anna och Vilma smaska i sig McDonalds käk. Och Fredde och Mickans Volvo susa hit och dit. Enligt Volvos reklamchef Bengt Junemo är det ett sätt att synas och visa upp nya modeller. Det är klart att jag förstår att filmer kan ha produktplaceringar som en del av finansieringen. Men i det här fallen känns det så snålt och jag fick en fadd smak i munnen. Solsidan är TV4:s guldkalv. Reklamannonsörerna betalar multum och tittarna finns där. Ändå driver de produktplaceringen så hårt att vi tittare reagerar. Att det liksom blir pinsamt när man sett McDonalds prylar elva gånger på mindre än en och en halv minut. 

Förra avsnittet glömde jag bort att titta och njuta. Det jag tänkte på var vilka produktplaceringar man haft under det avsnittet. Freddes minigrävare, med loggan synlig  hur länge som helst?  Och så Volvo, förståss. Jag blev rejält besviken på all smygreklam och undrar vad mer de vill ha sagt med serien? För det räcker kanske inte med produkter? Det finns kanske en politisk agenda också? Nä. Veckans diss går till produktplaceringen i Solsidan!

 

Det här inlägget postades i Media. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Bakläxa för Solsidan!

  1. Lena skriver:

    Själv tycker jag att hela grejen med Sockerbagaren som Hen är tönt, tönt, tönt. Hela Hen-debatten går ju ut på att Hen ska vara något slags komplement till han och hon när könet är okänt. I det här fallet verkar det ändå vara så att den som skrivit låten om sockerbagaren bestämt att det är en man. Så varför är det bra att någon idiot som säkert bara driver med det hela bestämmer att vi inte vet vilket kön sockerbagaren har?

    • Pyspunka skriver:

      Du tänker så, att den som skrev manuset driver med oss och bestämmer att vi inte vet könet på bagaren?

      Jag tänkte mer att manusförfattaren driver med ordet hen, som ju har blivit lite uttjatat. Att de gör narr av modegrejen med könsneutralitet. Och fenomenet att endel tar vissa saker på så fruktansvärt stort allvar, som förskolläraren som sjöng hen om han. De gjorde ju parodi även på de andra förskollärarna, på skogsmullen på ur och skur-förskolan, kommunaltanten, som var helt tvärtemot hen-förskolläraren och istället körde helt könsstereotyp föreställning om barn.

      Så tolkade jag sockerbagargrejen.

  2. NadjaIsabelle skriver:

    Jag ääääääälskar solsidan. Det är liksom helgens höjdpunkt. Har aldrig tänkt på det så där som du skrev nu, Ja alltså att de ger så mycket reklam. Har mer sätt de som att de visar hur sveriges befolkning är, Man äter på donken kör volvo och alla är så hetsiga på ordet hen just nu.

    Ha det bäst! 🙂

    • Pyspunka skriver:

      Det är sant! Vi åker ju Volvo och äter McDonalds i Sverige så det skulle kunna vara med i manuset. Det finns ju produktplaceringar överallt i filmer men när man som konsument börjar reta sig på dem så tycker iallafall jag att något har gått snett.

      Ha det bra du också!

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

