Skrota spektaklet

Idag känner jag mig som en tråkig kärring. Ni vet en sån där som sitter med armarna i kors och tycker att det var bättre förr. Anledningen är att det är Halloween och jag har inte lärt mig uppskatta den traditionen. Jag blir bara irriterad på handeln som ska tjäna pengar. Halloweenfirandet i Sverige omsätter en miljard kronor varje år. En miljard! Fatta vad mycket pengar vi lägger ner på spökkostymer, pumpor, godis och pynt.

Men det är ju roligt för barnen, säger de entusiastiska. Ja. Det är kul för barnen. Men ska man göra allt som är kul för barnen så kan man ju skrota det mesta i mat- och uppfostringsväg. Om de får bestämma så blir ju hela livet ett enda stort kalas med Pippi Långstrump som förebild. Nej, jag förstår faktiskt inte det roliga eller gulliga med att barn går runt i kvarteret och tigger godis och hotar med bus. Jag kan förstå påsken, om de har ritat påskkort och knackar dörr för att önska glad påsk. Men där går gränsen.

Här kommer hunden att få vakta gården och huset idag. Jag vill varken ha spöken eller ägg och toalettpapper på min gård. Och något godis har jag inte köpt. I USA har man valt att senarelägga firandet till den 7:e november på grund av stormen. Varför inte skrota spektaklet helt?

Vad tycker ni om Halloween?

Det här inlägget postades i Barn och föräldrarskap, Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

