Katrin Zytomierska går för långt, igen.

Bild lånad från Katrin Zytomierskas blogg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det finns bra- och det finns dåliga bloggar därute. Och så finns det bloggar vars syfte är att provocera. Katrin Zytomierskas blogg är en av de sistnämnda. Hon är verbal och har sina poänger men ibland kommer slagen alltför hårt och ogenomtänk. Häromdagen gjorde hon en sån grej genom att gå till angrepp mot SATS modell Josephine. En vanlig tjej, ostylad med ett par kilon extra, sådär som många av oss faktiskt ser ut.

I blogginlägget ifrågasatte Katrin Zytomierska SATS och undrade varför modellen kunde vara så överviktig efter 13 års medlemskap. I samma skottsalva önskade hon att SATS tappade medlemmar på grund av reklamen, undrade vem som ville se ut som Josephine och tyckte att hela reklamen var äcklig jävla feministpropaganda.

Jag håller med Katrin Zytomierska i att få människor vill vara överviktiga. Jag tror att de flesta vill vara smala, om de har möjlighet att välja. Men varför gå till angrepp mot den som försöker? Mot den som faktiskt ser ut som många kvinnor gör? För om man tittar omkring sig, i bekantskapskretsen, på jobbet. Hur många Katrin Zytomierska-kroppar finns det i förhållande till Josephine-kroppar? Få skulle jag vilja säga!  De flesta har stillasittande jobb och en dag som innebär mer matintag i förhållande till rörelse. Många har fött barn, ibland flera, ibland tätt och det sätter sina spår. Med flera barn och hämtning, lämning, aktiviteter, middag, kalas och läxläsning så är det inte så lätt för alla att ta sig till gymmet.

Jag förstår Katrin Zytomierskas poäng med att ingen vill vara tjock. Men att gå till angrepp mot en person som:

1) Vågar visa sig på reklampelare utan att ha en supervältränad kropp.

2) Faktiskt försöker göra något åt sina extra kilon.

3) Ser ut så som många av SATS medlemmar faktiskt gör (med undantag för Katrin Zytomierska möjligtvis).

Det tycker jag är lågt. Jag hoppas att Katrin Zytomierska skäms idag. Och jag hoppas att Josephine inte mår dåligt över hennes utfall.

Läs mer här.

Det här inlägget postades i Mish Mash och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till Katrin Zytomierska går för långt, igen.

  1. Anette Olsson skriver:

    Jag tycker Jossan är jättesnygg! Vet många tjejer som skulle vilja se ut så här! Frisk och
    stark! Underbart! Om jag överhuvudtaget skulle ta mig rätten att kommentera någons utseende negativt så tycker jag nog att Katrin Z skulle tjäna på att gå upp några kilo! Både fysiskt och mentalt!

  2. Elisabeth skriver:

    Om jag förstår rätt så handlade Katrins inlägg om SATS-ens val av frontfigur inte direkt tjejen. Men det är lätt att uppfatta som om hon skrev om Josefin som enligt min mening tränar för att må bra men inte ha speciella mål på att uppnå någon avsevärd resultat och det är ok så länge det känns bra för henne. Hela situationen blev horibellt då folk uppreppar det som står i kommentarer utan att egentligen läsa vad som står i inlägget. Klart att man når bättre resultat på kortare än 13år tid men det är upp till var och en vad man vill med sin träning.

    • Gurra skriver:

      Du försöker försvara henne för att du antagligen gillar Katrin Z, men faktum är om du tar bort skygglapparna så ger hon sig på modellen.

      • Elisabeth skriver:

        jag vet inte vad är det som får dig tro att jag försvarar Katrin. Jag verken gilar eller ogillar henne. Det jag verkligen avskyr är avtryck som allt för många lämnar efter sig på henes blogg. Snacka om mobbing. Vet du vilka rubriker det hade varit om man hade publicerat det?
        Tillbaka till min kommentar här – man kan se felet i allt man vill se, jag tror inte att det handlade om Josephine i grunden utan Katrin förknippar träning med resultat och här kan man klaga att hon har en mycket snävt synpunkt på vad resultat inriktad träning kan betyda – men hon har rätt till det precis som vi andra tycker annat vi kan ta ställning till. Övervikten är het potatis verkar det som som man helst inte prata om fast det kostar samhället massor med pengar att vidta åtgörder orsakade av det. Det är fel att säga saker vid namnet men det är ok att säga vad som helst bakom skärmen och med anonymt namn.

    • Pyspunka skriver:

      Jag håller med dig om att människor i hennes kommentarsfält gick över gränsen. Det var ”åk hem till Polen” och ”DÖÖÖÖÖ” och det ena värre än det andra. Det är lite märkligt att människor först retar sig för att Katrin givit sig på en tjej och hennes vikt och sedan gör de samma sak, fast mot Katrin, i kommentarsfältet!

      Som bloggare, och medmänniska, så har man ju trots allt en ansvar. När Katrin skriver att hon inte förstår att ”Josephine tycker att det är helt lämpligt att stå osminkad med stripigt hår” och att ”här står hon och ser nöjd ut” och ”vem fan i helvete vill identifiera sig med det här? Vem vill se ut såhär” så kan inte jag tycka något annat än att Katrin rackar ner på Josephine. Visst, hon anklagar SATS också, men med sitt ordval tolkar iallafall jag det som att Josephine får stryk för sitt utseende här.

      • Elisabeth skriver:

        Jag kan hålla med att Katrin väger inte sina ord så noga men de som har följt henne längre tid vet det och det är inte mycket att hänga i granen eller? Det är älska eller låta bli. Däremot så de som kommenterar vill framstå som helt andra människor, som tar avstånd från det ena och det andra – samtidigt gör de kanske värre saker än Katrin. Jag tycker inte att inlägget är bra eller genomtänk men fortfarande tycker att alla har rätt till sitt sätt att vardera träning eller annat. Är man sjukt fokuserat (som troligen Katrin är) på resultat då vill man se det nu på en gång. Vi kan inte klandra någon för att den är ”allt eller inget”.
        Även om Katrin har inte vald sina ord så noga så ändå känns det fruktansvärd ovärdigt att skriva sådana kommentarer och det handlar inte bara detta inlägg, utan dag in och dag ut. Varför läsa???

  3. Antonia skriver:

    Tror inte att Katrin har gener för att skämmas för någonting.
    Upplever henne som obehaglig och beräknande rakt igenom. Men hon vet hur hon drar till sig uppmärksamhet.
    Sen om jag hade själv skrivit samma sak i min blogg skulle antagligen ingen har reagerat.

    • Pyspunka skriver:

      Det är sant. Hon har ögonen på sig och vet hur man skapar rubriker. Du skulle kanske behöva en megafon medan Katrin kan viska samma budskap och så blir det hallihallå. Som jag skrev till kent här nedan så tycker jag hursomhelst att det är synd att skapa publicitet på bekostnad av andra. Eller är det så att all publicitet är bra publicitet? Eller tänker hon alls på det? Jag vet inte!

    • Elisabeth skriver:

      Har du träffat henne personligen eller bygger du din uppfattning på det du läser eller sett på Tv?

  4. kent skriver:

    Den där katrin kanske tror att det är bra marknadsföring att göra ett sånt elakt inlägg. Då lär ju faktist många mer läsa hennes blogg , och hon tjänar ju pengar på att antalet läsare ökar, Så man kan se det som en smart reklamkupp. även aftonbladet som skiver denna annons gör ju henne en riktigt bra reklam så att säga .

    • Pyspunka skriver:

      Du har en bra poäng i det! Att provocera och väcka debatt är ju bra för läsarstatistiken och plånboken, om man får pengar för att blogga. Det är en fin balansgång. Här tycker jag att hon tippade över. Att göra ner en annan människa på det sättet som hon gör här (och har gjort tidigare) tycker iallafall inte jag är nyckeln till framgång. Det ger kanske kortsiktiga klick och löp men sedan då, i långa loppet?

  5. Johanna skriver:

    Jag tycker inte ens att hon ser lite mullig ut, jag väger 60 kg, tränar tre gånger i veckan på gym, en gång i veckan gympapass och jag har tränat friidrott i flera år, men min kroppstyp ser ungefär ut som Josefines, anledningen till det är att jag har bred benstomme. Huvudsaken är väl att alla gör det dom mår bra av. De som kritiserar de som väger lite för mycket har ju ingen aning om varför de gör det, om det har hänt något i deras liv, om de har en sjudom som gör att de bränner mindre osv. det finns tusen anledningar till att man ser ut som man gör. Alla ser vi olika ut, det är det som är meningen, man är ingen sämre människa bara för att man väger lite mer, man är inte äcklig heller. Blir så trött på den skeva bild av verkligheten den där Katrin har!

    • Namn skriver:

      Det finns inget som heter bred eller grov benstomme, tyvärr 🙂

    • Elisabeth skriver:

      Grov stomme behöver inte betyda att du inte uppnå bra resultat på gymmet. Sluta stirra blind på vad vågen visar. Jag är 174 lång väger 72kg muskler, köper kläder i storlek XS upptill och M i byxor. Många säger att jag är för small men jag väger mycket. jag tränar 6 dagar i v, korta (max 1 timme) mycket explosiva pass, varannan dag kondition i 20 min – det räckte för att uppnå en bodyfitnesskropp på tre månader, nu är det mest för att bibehålla resultat och bli äldre.

      • Johanna skriver:

        Jag skrev heller aldrig att jag står och stirrar mig blind på vågen. Jag skrev heller aldrig att jag inte uppnådde bra resultat på gymmet. Eller hur? Enda gången som jag väger mig är när jag är hos läkaren, jag uttryckte mig lite slarvigt när jag skrev bred benstomme, jag har breda höfter, vilket ger ett intryck av att jag är större än vad jag är. Jag skrev att alla ser vi olika ut och att det är så det ska vara. Jag skrev även att ingen vet varför någon väger lite för mycket, eller för lite heller för den delen, ingen vet vad som pågår i dessa människor liv. Som sagt, jag har tränat hårt och mycket sedan jag vad jätteliten då jag har hållt på med friidrott i många, många år. Du har inte en aning om hur min kropp ser ut, eller någonting annat heller för den delen. Alla tränar för att uppnå olika reslultat, alla ska få träna som de själva vill, de ska träna efter sina egna förutsättningar oavsett hur de ser ut!

  6. anders49 skriver:

    Det är bätttre att vara lite fet och äta bra kost än att äta en kost som ger skador på lång sikt.

    • Elisabeth skriver:

      vilken kost tänker du på? Om det är LCHF du har i bakhuvudet så rekomenderar jag att du fördjupar kunskaper i ämnet istället för att upprepa det som någon annan hade sagt. Men vist det är mycket enklare… men det är inte hela sanningen. Läs på!

  7. BingoAnna skriver:

    All uppmärksamhet för Zytomierska är nog bra uppmärksamhet. För att behålla epitetet skandalbloggerska gäller det att ständigt leverera nya skandaler…

  8. Zlata skriver:

    Tycker Katrin bara ska vara tyst, innan man dömer andra så ska man kolla sig själv. Som man säger: Låt den utan synd kasta första stenen, och jag tror att Katrin inte kan kasta sten först.

  9. Jean skriver:

    drar till sig uppmarksamhet.
    inte bli glomt av media det ar vad det handlar om
    Katrin ar patetiskt

    snalla glom inte mig glom inte mig please please please

  10. Monika skriver:

    och vem är katrin?
    vem bryr sig vad hon tycker och tänker?

  11. anders49 skriver:

    Jag såg henne på debatten på TV och där var hon ju rena katastrofen och hennes förolämpning av ”modellen” ovan är ju rent grotesk. Jag kan inte ta henne på allvar.

    • Pyspunka skriver:

      Vilket program var det? Finns det på nätet? Blir nyfiken, men samtidigt rädd… Har också svårt att ta henne på allvar. Det kan ju vara en attention whore. Eller en tjej med diagnos (= förstår inte bättre).

  12. Katarina Andersson skriver:

    Zytomierska vill som vanligt ha uppmärksamhet. Om vi alla ignorerar hennes elaka uttalanden som kommer då och då, borde hon bli ointressant och en före detta kändis.

  13. elvinviggo skriver:

    Hon är patetisk! Kom in i matchen Katrin. Det finns betydligt viktigare saker i livet att engagera sig i! http://elvinviggo.wordpress.com

  14. Daniel skriver:

    Sen Schulman bröderna och deras 1000 Apor och även efter ”Roast av..”så verkar det ju vara helt legitimt att mobba vuxna.
    Det är ju bara roligt!?

    Vad sänder det för signaler till våra barn att det faktiskt är helt okej att göra det- för det gör ju Alex S och Katrin Z..

    Tycker dom ska lägga av med sina översittarmentaliteter och komma ner på jorden bland oss andra arbetare.

  15. Camilla skriver:

    Jag har slutat läsa hennes blogg för länge sen. Likaså många av de andra stora bloggarna. Tycker att de tar mer energi än vad de ger. Försöker hitta andra bloggar som jag känner kan ge mig nåt vettigt i utbyte mot min tid 🙂

  16. Ping: Katrin Zytomierska del tre. Katrin sägs upp från Finest. | Pyspunka

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

