Det här är mitt land.

Man skulle ju kunna skratta åt SD och filmen som visar hur Erik Almqvist, Kent Ekeroth och Christian Westling kallar en tjej för hora och letar efter järnrör för att ”förvara” sig mot ett fyllo (givetvis med invandrarbakgrund). Man skulle ju kunna tänka att SD är riktiga tokstollar som ingen ändå kommer att rösta på. Men det läskiga är att de faktiskt har väljare. Många dessutom. Enligt Expressen/Demoskops väljarundersökning är SD det tredje största partiet i Riksdagen.

Jag har alltid undrat vilka det är som röstar på SD. Jag känner ingen. Inte mina kompisar heller. Och om ingen känner någon, vem är då väljaren? Är det kanske så att jag och mina kompisar är jätteintellektuella? Eller har invandrarbakgrund? Eller kommer från familjer med starka politiska traditioner? Nej. De flesta av oss är faktiskt sådär tråkigt lagom. Svenskfödda med medelmåttiga betyg från ett halvbra bostadsområde. Men ingen säger sig rösta på SD.

Jag kan inte riktigt säga vilket parti jag röstar på eftersom jag har ständiga funderingar på vart jag ska lägga min röst. Ska jag tänka med hjärtat och rösta rött, eller med och hjärnan och rösta blått? Det jag vet när jag går till valurnan är att det partiet jag väljer att rösta på kommer att förvalta min röst på ett förtroligt sätt. Jag vet att jag kan lita på partitoppen såpass mycket att de inte kallar mig för hora, fitta eller babbe på stan eller springer runt och filmar varandra med järnrör och flamsar som omogna tonåringar.

Expressens David Baas gör en mycket bra liknelse i filmen. Han säger ungefär såhär: Tänk er att den sittande regeringen skulle spela in en film med samma partitoppar. Då skulle vi se finansminister Anders Borg gå runt med ett järnrör och filmas av en skränande Beatrice Ask, även hon med järnrör.

Skulle vi få se en sån film av Anders Borg och Beatrice Ask? Eller av någon annan kandidat från våra riksdagspartier? Nej, troligtvis inte. Jag skulle bli mycket chockad och överraskad om det hände. Men när jag får se en sådan film av SD så blir jag inte förvånad. Jag blir mest fundersam över vilka väljare de har. Som förlåter det ena mer bisarra än det andra. Är det människor som anser att Sverige har misslyckats med integrationspolitiken? Jag är rädd att det kan vara så. Och jag håller med SD där. Vi måste bli bättre på integrering och ta hand om människor som kommer till Sverige från andra länder. Och vi måste våga prata om invandring, segregering och misslyckanden. Det går inte att tassa på tå kring att vi faktiskt har problem med de bitarna.

Jag önskar att de övriga partierna kunde ta SD på allvar och kartlägger vilka väljare de har. Vad vill de väljarna ha som de får av SD men inte av andra partier? De vill antagligen inte ha omogna gaphalsar som jagar människor med järnrör på stan, men vad vill de ha? Sedan önskar jag att SD:s väljare verkligen börjar tänka till. Vilka är SD? Vad står de för? Finns det verkligen inget annat parti som driver invandringspolitik? Jag tror, precis som ledaren i DN, att den här filmen är ett porträtt av Sverigedemokraternas rätta ansikte. Ett ansikte som jag då aldrig skulle vilja att mitt parti visade. Jag undrar vad SD:s alla väljare tycker idag. Om de skäms en smula när ansiktet visades?

Det här inlägget postades i Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

