Babbe

Igår lärde jag mitt ett nytt uttryck. Babbe. Det var Sverigedemokraten Erik Almqvist som kallade Soran Ismail för det i den omdebatterade videon som cirkulerar i media just nu. Babbe. Jag hade aldrig hört det. Enligt Slangopedia är det en variant av blatte eller ett alternativt ord för kebab. Jag tror inte att Erik Almqvist menade att Soran Ismail är en jävla kebab utan en jävla blatte.

Enligt SD avhopparen David Kronlid är ordet babbe 10 gånger värre än ordet blatte. Och ett ord som inte borde höra hemma i ett nationalistiskt- utan snarare i ett högerextremistiskt parti.

Tänk vad ord kan väcka förargelse. Babbe. En förkortning på babian. Apa. En människobesläktad varelse som sitter i träd och käkar bananer. Jag kommer att tänka på när jag själv gick på mellanstadiet. Apa! kunde vi skrika till varandra när vi var riktigt osams. När någon knuffades ner från snöhögen i leken Herren på täppan eller när någon retats sådär så att alla ord var slut. Jävla apa! Egentligen började det redan på lågstadiet.
– Vad glor du på?
– En apa som liknar dig!
–G
å och titta dig i spegeln så får du se en till!

I början av mammas demens var ordet apa vanligt också. När hon var upprörd över att personalen höll henne inlåst blängde hon surt och väste jävla apa! Och så tittade hon menande på mig. Där fick dom. De där jävlarna som låser dörren.

Det är såklart inte okej att kalla någon för apa eller babbe men jag kan ändå inte låta bli att le lite över uttrycket. Lite barnsligt, naivt är det väl ändå? Att en vuxen människa slår igång reptilhjärnan och kallar någon för apa. På fullaste allvar. Och att mottagaren tar åt sig över att ha blivit kallad för apa. Mamma, mamma, Erik var dum! Han kallade mig apa!

Är det inte lite…töntigt att hålla på med ord som apa?

Det här inlägget postades i Alzheimers, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

