Sluta dadda med Israel!

Är det så konstigt att befolkningen på Gazaremsan lackar ur och skjuter raketer? Deras lilla landremsa är 360 kvadratkilometer och där trängs 1,5 miljoner invånare.  De har begränsad tillgång på allt, på mat, mediciner, byggmaterial, kläder, möbler, bilar…. och måste fråga föräldern Israel så fort de ska ha in någonting i landet.

Har israelerna glömt sin egen historia av förföljelse, förtryck och förintelse? Kanske dags för dem att vakna upp och ta in grundbudskapet som finns i många religioner: Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Som jag ser det finns det bara en sak att göra på konflikten. Det är att öppna Gaza och erkänna  Palestina som stat. Det är dags att sluta dadda med israelerna. De kan inte leva på att det varit synd om dem genom historien i all evighet. Att det skjuts raketer från Gaza tycker jag är fullt förståeligt. Det skulle jag också ha gjort om jag vore i samma trängda situation och inte såg någon ljusning på min situation.

Vad kan vi i Sverige göra? Jag är en vanlig liten människa men jag för en privat bojkott av israeliska varor sedan flera år. Jag köper inga produkter från Israel och det känns otroligt bra att ta ställning. Här finns en lista på israeliska produkter i Sverige.

Läs mer om de senaste dagarnas upptrappning i konflikten: Israeliska armén förbereder sig, nio personer dödade i Gaza,

 

 

Det här inlägget postades i Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Sluta dadda med Israel!

  1. Johan skriver:

    Begränsad tillgång på allt? Vad är det för skitsnack. De smugglar in precis vad som helst. Hamas män kör runt i bland annat en förgylld Porsche och Amerikanska hummers. De är allt annat än ”trängda”.

    http://www.economist.com/node/21556961

    Du skall inte heller snacka om att Judarna skall lära sig av sin historia. Det är Europa som har förtryckt dem i flera tusen år och nu tror du att vi skall berätta för dem vad som är rätt och fel, bara för att vi just har slutat att förtrycka dem? Det är höjden av arrogans. Du är precis likadan som du tycker att de är. Du har inte heller lärt dig av din historia.

    • Pyspunka skriver:

      Jag tror att jag fixa hundra länkar som visar hur svårt det är för dem som bor inne på området. Bara för att deras politiska ledare åker runt i fina bilar så betyder det inte att FOLKET inte lider och saknar förnödenheter. Tror att de flesta människor i den situationen skulle kasta raketer.

      • Patrik T skriver:

        Kan du fixa 100 länkar till källor som är lika tillförlitliga?

      • Pyspunka skriver:

        Patrik T. Jag vet inte vad du anser vara tillförlitliga källor? Du hänvisar till källor från USA och UK. Vilka håller Israel hårt bakom ryggen. De vill göra allt för att att inte tappa ansiktet utan få oss att stå bakom deras åsikt. Så i min värld är källor därifrån helt värdelösa. De är vinklade åt ett håll.

        Det jag tycker är intressant är inte hur mycket pengar etc Hamas har utan hur FOLKET har det. DEt finns tex. många privata videoklipp från tunnlarna som visar hur människor och varor på ett farligt och rättsosäkert sätt tvingas ta sig ut från Gaza.

        Sedan är det väl bara att titta på nyhetsrapporteringen. Israel har ett avancerat luftvärnssystem som snabbt skjuter ner raketer från Gaza medan deras egna attacker slår mycket hårt inne i Gaza då de saknar luftförsvar (pga att Israel anser sig äga luftutrymmet ovanför Gaza).

        Sen vill passa på att säga att jag inte har ork/tid eller lust att rota fram länkar. Jag behöver inte övertyga någon, allra minst en anonym bloggläsare. Så. Jag kommer inte att ägna tid åt det alls faktiskt.

  2. Elisa skriver:

    Det är som vanligt folket som drabbas. Och det gör de på båda sidor tror jag….

    • Pyspunka skriver:

      Visst är det så. Det är ju oskyldiga som drabbas. I Gaza är dessutom hälften av invånarna under 18, så där är det många barn som skadas och dödas.

      Jag ska inte säga att det är svart eller vitt. Det är en konflikt med två sidor. Men jag har svårt att se att Israel kan fortsätta kontrollera området och tvinga en massa människor att leva med stängda gränser och restriktioner. Som jag ser det finns det bara ett sätt att få slut på konflikten och det är att öppna gränserna och erkänna Palestina som stat. Att säga till palestinierna att ”sluta skjuta” tror jag är lönlöst. De har ju tappat hoppet. Det här är deras sista desperata försök att få omvärlden att fatta att det måste sättas press på Israel.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

