Hur medveten ska man vara?

För några dagar sedan efterlyste bloggaren Malin Wollin soyakorv från Hälsans kök i sin blogg.  En bloggläsare påpekade att produkter från Hälsans kök är förpackade i Israel. Indirekt menade han nog att man bör bojkotta varor från Hälsans kök med tanke på Israels behandling av Gazaborna.

”Så jag tror att jag gör en god gärning genom att välja Hälsans kök men i själva verket bidrar jag till fucking Gazakrisen?

VARFÖR KAN JAG INTE FÅ ÄTA MIN KORV IFRED? ”

Säger Malin Wollin i sitt blogginlägg idag. Jag förstår hur hon menar och känner igen mig. Mycket väl. Själv bojkottar jag sedan länge israeliska varor (här finns förresten Palestinagruppens  förteckning över israeliska prylar) men när det kommer till min egen överlevnad så är det svårt. Jaffa-apelsiner, sharonfrukter och israeliska viner kan jag vara utan men som vegetarian är det inte så lätt att få tag på snabbmat. Det finns inte tre frysdiskar med färdiga rätter att välja mellan (som det gör för den som äter kött). Den som vill ha vegetarisk snabbmat har ofta bara två märken att välja mellan. Det är svenska märket Quorn eller Hälsans kök, som ägs av det israeliska företaget Tivall.

Varje gång jag väljer en produkt från Hälsans kök så känner jag mig lite, lite otrogen min filosofi. För jag vill ju kunna stå upp, hela vägen och säga jag bojkottar israeliska varor. Men när det kommer till min vardag och att få ihop pusslet med att laga mat till fem personer så vacklar jag ibland. Ger med mig. Slänger ner en korvförpackning från Hälsans kök. Eller som häromdagen- köpte två grapefrukt från Israel. En av dem var förresten rutten- vilket jag ser som ett strafftecken 😉

Det svåra med att vara engagerad människa är att välja och välja bort tycker jag! Helst skulle jag köpa enbart ekologiskt och närodlat, fånga min egen fisk och inte äta så mycket snabbmat som vi gör i min familj. Och jag skulle vilja tänka mer på rättvisemärkning och fairtrade, så att ingen människa har utsatts för fara vid produktionen eller hanteringen av min vara. Jag vill ju t.ex. inte att mina bananer ska ha kostat en annan människas hälsa för att h*n har fått jobba hårt på en bananplantage och blivit utsatt för besprutningsregn. Och jag vill ju inte proppa i mina barn alltför många E-nummer eller för mycket salt i maten. Eller låta deras kroppar utsättas för flamskyddsmedel i kläder eller låta dem leka med leksaker som innehåller farliga plaster.

Ni ser ju själva! Listan på vad man som medveten människa bör tänka på kan göras hur lång som helst. Och jag får ÅNGEST bara jag tänker på allt som jag bör tänka på. Samtidigt som jag får ångest över de människor som inte tänker alls… Jag vet inte var man ska lägga ribban när det gäller medvetenhet? I vissa perioder i livet kanske man får nöja sig med en sojakorv från Hälsans kök före hemlagade linsbiffar. Och man kanske måste köpa den billigaste maten framför den ekologiska eller närproducerade. För att överleva själv och för orka med sin vardag.

Tänker ni mycket på vad ni äter?

Det här inlägget postades i Barn och föräldrarskap, Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hur medveten ska man vara?

  1. mammahela skriver:

    Jag tänker mycket på vad jag äter, men inte beroende på vart det kommer ifrån, utan vad det innehåller.

    Håller med dig om snabbmaten, det kan inte vara lätt att hitta vegetariskt, som laktosintolerant är det i stort sett omöjligt att hitta nått 😦

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

