Jag blir äcklad av alla julreportage!

Det är en månad kvar till jul och jag är redan less på alla bajsnödiga inredningsreportage och hemma-hos-jobb inför julen. Det spelar ingen roll om jag läser Villaägaren, Lantliv, Allt i hemmet, Elle interiör eller kvällstidningarnas julbilagor så kommer de här ultrakäcka grejerna. Det är kvinnor 30+ som öppnar dörren till sina nystädade hem med såpskurade trägolv, shabby chic möbler, fårskinnsfällar och pepparkaksbakande barn. Vi tillåter oss att bara ta det lugnt och njuta i december, berättar Anna. Eller: Julen ska lukta såpa och tindra. Eller: Så fixar du Elisabeths härliga julkänsla. Eller: Jag älskar att samla hela släkten till jul. 

Såhär håller det på. I varenda jävla tidning får vi läsa om kvinnor som städar, bakar, lägger in lutfisk, pysslar med barnen, klär om alla köksstolar mer rött tyg, fixar dekorationer med granris, is och apelsiner, bakar hundratvå sorters julgodis, rimmar till varje paket och är så in i helvete lyckliga över alla som ska komma och tindra med ögonen på julafton. Som ska berömma. Bejaka. Du är duktig.

Jag undrar: Var är alla män i dessa reportage? Alla förortsbor i höghusen i Tensta? De som inte har familj? Var är sönderstressade Anna med illaluktande blöjhink och alldeles för lite på kontot? Var är alla människor som inte bor i ett råstylat hem med franskt lantligt kök, matchande kuddar, plädar och gardiner, med svart-vitt kakel på badrumsgolvet eller sovrum i New England stil med Lexington lakan?

Jag blir inte längre inspirerad av de här hemmen och de här kvinnorna. Jag blir äcklad. Och lite arg. Sluta sätta ribban så sjukt högt!

Det här inlägget postades i Genus, Media. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag blir äcklad av alla julreportage!

  1. Jessica skriver:

    Bra rutet!
    Även om jag älskar att inreda så är det nog lätt att få lite ågren av alla dessa perfekta inredningsreportage som du beskriver. För disken hopar sig. Det ligger kläder och leksaker utspridda här och var. Tvättkorgen är full. Sängen är obäddad. För det är faktiskt så vardagen ser ut för de flesta, så tack för ditt inlägg! 🙂

    • Pyspunka skriver:

      Jag fick verkligen panik efter en dag med typ tio liknande reportage. Problemet är ju att de är pastischer av varandra. För ALLT går ju i samma (lantliga) stil. Inte något eget eller unikt utan samma, samma…. Jag blir så trött på journalistikens flockbeteende.

  2. metamorphosis skriver:

    Wörd på det där med att sänka ribban!
    Nog för att jag tycker om att pyssla och joxa – men det finns ju gränser för hur mycket det faktiskt finns tid och ork för efter heltidsarbete och vardagen med familjen!

    Nån slags budget-jul-med minsta möjliga arbete-reportage vore kke ngt? Att det blir jul oavsett och att det faktiskt blir juligt även med en billigbillig elljusstake och en hyacint för 14,50:-?

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

