Lågutbildade homofobiska män

De svenska könsneutrala leksakskatalogerna har väckt ilska i världen. Svenska Dagbladet har kartlagt läsarkommentarer.

”Att visa pojkar som leker med dockor och dockhus är helt oacceptabelt”- Daily Mail.
”Pojkar som leker med dockor och dockhus, det är galet”- RT.com.
”Indoktrinering”- Toronto Sun.
”Så politiskt korrekt att jag mår illa”- lokaltv-stationen WDIV-TV i amerikanska Detroit.

Det finns positiva kommentarer också. På ett av kommentarsfältet säger signaturen Angelsin ”Det är väldigt väldigt roande att se reaktionerna från en del vuxna män här. Vad är ni så rädda för?” Jag håller med. Vad är det som är så farligt med att låta barn leka med vad de själva vill? Utan att samhället ska bestämma vad som är pojkleksak respektive flickleksak.

Jag har kanske fördomar men jag får för mig att de flesta som är mot de här katalogerna och ett mer könsneutralt förhållningssätt till barn, är lågutbildade män. Samma typ av människor som röstar på SD och är homofober.

Vad tror ni? Om vi snillen ska spekulera lite 😉

Det här inlägget postades i Barn och föräldrarskap, Genus. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lågutbildade homofobiska män

  1. anders49 skriver:

    Jag tror inte att man får pojkarna intresserade av flickleksaker med denna katalog. Jag tycker inte heller att man ska styra och försöka tvinga på dem detta heller.

    • Pyspunka skriver:

      Jag ser det inte som att man ska få pojkar att leka med flicksaker och tvärtom utan att man ska låta barn få leka med vad de själva vill- utan att bli påverkade av våra konventioner och påhittade könsnormer.

      För som jag skrev till någon annan i en kommentar så tittar ju barn på vad andra har på sig, leker med , gör och säger och vips! så sitter flickorna i pärlplatterummet med rosa balettkjol av bara farten.

      Jag tycker att det är så häftigt att se barn som uppfostras till att våga testa. Att se killar som har rosa, tjejer som har keps och föräldrar som inte går raka vägen till rosa glitterhörnan i leksaksaffären med sin flicka utan säger: Här är leksaksaffären. Vad ska vi titta på. Och så kollar man in allt från barbie till star wars och ser vad ungen vill ha. OCH man är beredd att köpa star wars grejen utan att bli orolig och börja valla in flickan till barbieavdelningen.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

