Undrar vem som är skadlig här…

Zbigniew Golebiewski, kyrkoherde vid Sankta Annas katolska församling i Nyköping  varnar föräldrar för årets julkalender eftersom barnen leker anden i glaset. Den leken är skadlig och kan ge allvarliga konsekvenser, säger han. Enligt Zbigniew Golebiewski kan leken vara en inkörsport till spiritism och det ockulta. Han har varnat församlingens medlemmar i ett brev och menar att SVT är den ondes handtangare som visar programmet.

Utan att ha sett årets julkalender tycker jag att det är Zbigniew Golebiewski själv som verkar vara den skadliga i sammanhanget. Hur primitiv får man vara i ett civiliserat samhälle år 2012? Är man på fullaste allvar rädd för leken anden i glaset så har man väl ändå tappat verklighetsförankringen? Jag tycker synd om medlemmarna i Sankta Annas katolska församling! För det måste kännas futtigt att ha en ledare som är rädd för en barnlek. 

Det här inlägget postades i Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Undrar vem som är skadlig här…

  1. mammahela skriver:

    Det måste vara jobbigare att ha en ledare, vars namn är helt jävla omöjligt att uttala :S

  2. Jejje skriver:

    Jag förstår inte riktigt hur det kan vara konstigt att tro på det övernaturliga. Det gör faktiskt en majoritet av människorna på den här jorden. Även en hel del ”civiliserade svenskar” tror att det finns något mer än det vi kan se och bevisa. Det är inte bara kristna som tror att det finns onda makter som inte är att leka med, men det är kanske de som starkast tar avstånd från seanser, vissa typer av meditation, kontakt med spågummor och ockulta lekar av olika slag. Det är väl helt naturligt och inget att göra sig lustig över att man vill varna för något man faktiskt tror är skadligt. Allt som ser oskyldigt ut behöver inte vara det, eller hur? Och till sist måste jag bara säga att det är ett ganska lågt grepp av er att göra er lustiga över kyrkoherdens efternamn (och i och med detta indirekt över hans utländska ursprung) bara för att ni inte delar hans tro och åsikter. Skärpning! Fundera i stället på om ni verkligen ska vara så tvärsäkra på att det inte finns något övernaturligt (både gott och ont). Vi människor vet så mycket mindre om verkligheten än vi inbillar oss.

    • Pyspunka skriver:

      Du har rätt Jejje! Man ska inte skämta och tramsa över människors namn! Jag fick bara såna… roliga associationer när jag tänkte på HUR jag bäst skulle uttala namnet.
      Ang. vidskeplighet så hör jag inte till dem som tror att anden är glaset är skadligt. Jag skulle bli skiträdd om jag verkade i ett sammanhang där min chef/ledare var rädd för andar. Tycker att det känns lite väl…primitivt.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

