Nytt härbärge ger fler tiggare

Stockholms stad har startat ett nytt härbärge för hemlösa EU-invånare som saknar Id-handlingar. Fint kan man tycka vid första tanken. Att ingen ska behöva frysa i vinter. Sova i farliga tunnlar eller under broarna.

Det kan bli bra. Men det kan också bli som med bärplockarna i Mehedeby. Som lockats/lurats hit i tron om att den svenska skogen är full av bär som uppköparna betalar miljoner för. Och som sedan kommer till…. Mehedebys skogar, utan pengar, utan bär och det blir kaos.

Jag är rädd att det kan det bli samma sak här. Att det sprids rykten om att man kan tjäna stora pengar genom att tigga i Sverige, spela invalid, spela instrument eller sälja rosor. Och att det dessutom finns gratis husrum med frukost på Stockholms stadsmission. Och om man vantrivs och saknar pengar så kan man åka till ambassaden så betalar de, eller någon annan, bussresan hem, vilket hände för ett gäng bulgarer i somras.

Jag vet att jag kanske låter som en cynisk och hemsk människa. Och att vissa av er tänker  att jag är rasist som hatar romer och att jag själv borde kastas ut i kylan för att förstå. Men vet ni, jag tar det! För ibland måste man få säga vad man tänker. Utan att man är Sverigedemokrat eller rasist för det. Ibland går det liksom inte att tro alla om gott och vara gulligt blåögd.

Det finns en till sak med den här kråksången också- jag är jävligt less på tiggare! Less på att inte kunna gå tio meter på stan utan att mötas av bönande ögon och please och en framsträckt Mc Donalds kopp där jag ska lägga pengar. Om jag visste att det gick till människan som stod där så kanske. Eller om jag kunde ge h*n kläder, mat eller en gammal vinterjacka. Men nu är det organiserad brottslighet som ligger bakom tiggeriet och det är ingenting jag vill stödja. Och jag vill kunna gå på stan utan att stöta på en massa tiggande invalider i varenda gathörn, eller ungar som ropar please och ska ge mig dåligt samvete för att jag går där med mina fulla shoppingpåsar. Eller ännu värre, råka ut för rostiggarna som sträcker fram en ros som jag tror att jag får men som de sedan vill ha betalt för. Nej. Please åk hem eller please gå till Arbetsförmedlingen, klipp dig och skaffa ett jobb säger jag! Men ge fan i att tigga!

Jag är helt övertygad om att satsningen på ett nytt härbärge för  människor från andra EU länder som saknar id-handling kommer att generera fler tiggare i Stockholm. Vad tror ni?

Läs mer här och här

Det här inlägget postades i Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nytt härbärge ger fler tiggare

  1. Ping: Jag ska fanemej bli moderat! | Pyspunka

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

