Jag är 50 procent svensk. Duger det?

Läser Sverigedemokraternas partiprogram om vad de anser vara svenskt. Jag har gjort en egen liten undersökning utifrån deras lista för att se hur svensk jag är. Jag har räknat en poäng per grej som stämmer. 0,5 poäng när det stämmer delvis.
Skärmavbild 2012-12-03 kl. 18.14.27

Köa 1p
Matlåda  (ibland) 0,5 p
Jag lägger julklapparna under granen 1 p
Tittar på Kalle Anka (jag står i köket men mina barn tittar) 0,5 p
Sill och nubbe på midsommarafton (oftast bara sill) 0,5 p
Astrid Lindgren 1 p
Selma Lagerlöf 1 p
Elsa Beskow 1 p
Folkdans (dock inte svensk) 0,5 p
Folkmusik 1 p
Bonader på väggarna 1 p
Carl Larsson 1 p
Trasmattor 1 p
Hålla upp dörren för den som kommer efter 1 p
Inte tränga sig på vet jag inte riktigt vad det innebär. Jag pratar med okända vid busshållplatsen och det är väl att tränga sig på kanske? Å andra sidan klampar jag inte in hos grannen hursomhelst…. 0,5 p får det bli

Summan = 12,5 av 23. Det måste betyda att jag är 50 procent svensk. Jag undrar om det är en godkänd siffra enligt Sverigedemokraterna? Eller borde jag öva mer på att vara svensk och sätta mig på ett ensamt säte på bussen och åka Vasaloppet? Eller kanske byta inredningen mot ljust och fräscht? Eller duger jag bra som jag är?

Det här inlägget postades i Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jag är 50 procent svensk. Duger det?

  1. anders49 skriver:

    En poäng har ändå SD där. I Sverige är det nästan fult att vara svensk till skillnad från andra länder. Man måste hitta balansen. SD kommer förmodligen att öka ännu mer men det beror mest på inkompetenta politiker i de övriga partierna. Det är ett missnöjesparti och alla anledningar att vara missnöjd gynnar dem.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

