Att skämma ut sig offentligt

Häromdagen läste jag en tråd på Facebook där en tjej tackade IKEA för att de hjälpt hennes familj när det var storm ute. De hade hamnat mitt i snökaoset med sin 10 månaders baby. Det var två timmars väntetid till taxi och de hade ingen som kunde hämta dem. I ett sista försök frågade hennes sambo IKEA:s personal om de kunde göra ett utrop i affären för att fråga om någon kund skulle köra åt deras område och hade plats över i bilen. Historien slutade med att en anställd fick ledigt för att köra dem hem. Tjejen var djupt tacksam. Och ångerfull att hon åkt ut i snökaoset med sitt lilla barn.

Här skulle det ha kunnat sluta. Med en familj som fick hjälp och ville tacka via IKEAS sida på Facebook. Några tummar upp och heja. heja, vad snälla IKEA är. Men inte. Tråden var full av elaka och cyniska kommentarer om att tjejen var en IDIOT som gått ut med sitt barn när det varnats för storm. Och Ingvar Kamprad var en nazist och IKEA skjutsade bara hem familjen för att få bra publicitet på Facebook. Så där höll det på.

Vad jag inte fattar är att människor skriver såna där kommentarer med sitt namn och nylle på en öppen sida på Facebook? Så att chefen, framtida chefer, grannar, kollegor, släktingar…. ja alla kan se det. Att göra en Google- och Facebooksökning på en arbetssökande är mer regel än undantag och om jag vore chef skulle jag aldrig, never, ever anställa någon som gapar och skriker att andra är idioter, white trashiga och det ena med det andra på nätet. Vissa saker kan man tycka. Muttra om i hemmasoffan. Diskutera med sin partner bakom stängd dörr. Men man behöver ju inte skämma ut sig själv i sociala medier och förstöra sitt eget rykte.

Försöker att hitta tillbaks till den hemska tråden för att länka så att ni får se, men jag lyckas inte hitta den. Kanske blev det för mycket nätmobbning så att den togs bort. Kanske fanns det en klok människa därute som återigen hjälpte familjen att slippa undan en jobbig situation, men den här gången fick de inte hjälp med skjuts utan hjälp att slippa bli hånade och idiotförklarade. Tur att det finns människor som fortfarande har hjärta! Ibland blir jag faktiskt rädd för mänskligheten när jag läser kommentarsfält och trådar på vissa forum!

Tänker ni på vad ni skriver på nätet?

Det här inlägget postades i Facebook, Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att skämma ut sig offentligt

  1. mammahela skriver:

    Jag tänker väldigt mycket på vad jag skriver på öppna sidor så att andra kan läsa det.

    Det är så fruktansvärt pinsamt när människor bråkar med varandra öppet på facebook. Sen jag sett det så är jag väldigt privat av mig.

    Men under fingerat namn eller anonym kan jag säga liter mer vad jag tycker, men aldrig att jag mobbas eller kommer med massa personliga påhopp.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

