Kalle Anka censureras

 

Skärmavbild 2012-12-17 kl. 17.01.59

 

Disney har valt att ta bort vissa delar av Kalle-Anka för att förnya filmerna eftersom de är gjorda på 1930-talet med normer som var aktuella då. De scener som ska tas bort är när en svart docka kommer ner till jultomten, och stämplar sig själv med ett OK i baken. Den andra scenen är där en skäggig äldre man i grön frack, som gör kosackdans på sin väg in i julklappssäcken.

– Inför årets Kalle Anka fick vi reda på att Disney klippt bort de här sekvenserna. Jag accepterar det och tycker det är okej. Vi har diskuterat det i programledningen också, säger Stephen Mowbray, chef för programinköp på SVT till kulturnyheterna.

På Facebook har det blivit ett ramaskri och folk är upprörda över förändringarna. Rör inte Kalle Anka! Varför kan det inte få vara som det alltid har varit? Låter kommentarerna. Och det kan man ju undra.

Samtidigt som man kan undra varför det är så farligt med lite förändring och modernisering? Var sak har ju sin tid liksom. Förr sa man neger och negerboll. Tills det kom fram att ordet har en negativ klang och gör att svarta känner sig förtryckta. Om någon känner sig förtryckt så finns det väl ingen anledning att fortsätta använda ordet? För vem vill bråka och hojta om Rör inte mina negerbollar, när människor mår dåligt över uttrycket? Samma sak är det kanske med Kalle Anka? Vi vuxna skrattar åt stereotyper, och lär våra barn 30-talets syn på människor. Är det historia? Jag tycker inte det! Lika lite som jag tycker att 30-talets syn på homosexuella ska råda, eller 30-talets syn på barnuppfostran. Tiderna ändras. Och vi måste kanske acceptera att vissa saker inte alltid kan vara som de ”alltid har varit”.

Själv tittar jag inte på Kalle Anka. Knappt mina barn heller. Det går liksom för långsamt för dem. Historierna är gammelmodiga och barnen kan inte referera till sin verklighet år 2012. Samma sak är det med sagor. Jag måste hela tiden byta ut ord och försöka förnya när jag läser, annars är de gamla folksagorna tråkiga. Prinsen som fick prinsessan  duger liksom inte för dagens barn. Inte den gamla godingen ”Fem myror är fler än fyra elefanter” heller. Det går för långsamt. Det är för töntigt. Det måste förnyas. Bli mer 2012.

Vad tycker ni?

 

Det här inlägget postades i Barn och föräldrarskap, Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kalle Anka censureras

  1. Des Ohlsson skriver:

    Jag tycker inte det är det minsta konstigt att dem valt att göra så, som sagt det är ett gammalt program och dem vill förnya sig, Det är deras program och dem får göra vad dem vill med det. Kan inte dem stå för hur det var innan så ska dem självklart få ändra till något dem kan stå för. Det är ju inte för att nedvärdera någon dem gör det ! Utan tvät om!

  2. Blind Urmakare skriver:

    Darwin sa att det naturliga urvalet inte går ut på att den starkaste/snabbaste eller smartaste överlever utan den som bäst kan anpassa sig till förändring av miljön. Jag brukar tänka på det så fort traditionslister kommer med argument för att gå bakåt i utvecklingen. 🙂

  3. Bismillah skriver:

    man kanske inte märker av skillnaderna eller? 😀

  4. Håller helt med! Nu när jag läst på lite i alla fall. För först trodde jag bara att dockan var fjantig och såg konstig ut i sann disney-anda och sen när har de brytt sig om att göra sina figurer som stereotyper liksom. Förstår nu att det låg mer bakom den där dockan.

  5. Ting skriver:

    Jag håller helt med dig!
    Vad bra du uttrycker dig!

  6. Ebba skriver:

    Bra skrivet! Håller med!

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

