Vem tror du att du är?

Ibland träffar jag människor som är rädda för sociala medier. Jag själv har figurerar på nätet sen HTML-tiden (=dinosauriernas tid) och har slutat att vara rädd för att någon storebror som ska SE mig, anmäla mig, skriva upp mig i nån svart bok och vad det nu kan vara. Jag är kanske naiv men jag blir alltid lika chockad över de här paranoida resonemangen om att nätet är farligt. Visst, nätet är farligt om man stämmer träff med okända människor på ensliga platser, lämnar ut sitt kontonummer eller klär av sig naken framför sin webkamera. Men om man inte gör såna saker och dessutom har följt min Facebookskola så tror jag att man är rätt säker på fejjan och nätet som vanlig medborgare.

Man vet ju inte vad som händer om medlemslistorna läcker ut. Man vet ju inte vad som händer om fel person får tag på information och kan börja fiska i nätet kontakter. Om det visar sig att jag är kompis med Ahmed som är misstänkt för terrorism. Då kan det ju hända att CIA kommer och ringer på och stoppar en säck över mitt huvud, sätter på mig en blöja och sen hamnar jag på Guantanamo eller någon annan bas där jag misshandlas och torteras tills jag erkänner att jag också är en terrorist. Fast jag inte är det. Fast jag och Ahmed bara råkade gå samma mattekurs på gymnasiet och knappt hejade på varandra då, säger de misstänksamma med kisande ögon och skeptisk ton.

Om du inte själv är terrorist så är det väl inte så farligt, försöker jag. Men det är tydligen livsfarligt. För de (vilka framkommer inte riktigt) kan ju dessutom kolla på vilka foton man hade figurerat. På vilka restauranger man hade checkat in, vilka man hade varit med (kanske Ahmed hade taggat en där på mattelektionen ändå).

Och så det där med barnen. Facebook kunde ju sno bilder på barnen. Se hur Kim öppnade julklappar och hur Kaj red på en dalahäst i somras. Fatta vilken guldgruva för… ja…för vem? Även om Facebook ”äger” bilderna så bryr de sig? Bryr sig egentligen någon över bilder på andras ungar som öppnar julklappar och rider på trähästar? Eller andras bröllopsbilder. Eller dopbilder. Är det liksom hemligstämplat top-secret-material att Bosse och Bettan hade bröllop förra midsommaren? Eller att Anna grillat med familjen Segerström och sprungit fem kilometer på rekordtid?

Ja. Det kanske är så. De skeptiska som inte är medlemmar kanske skrattar bäst som skrattar sist när jag blir hämtad och får en blöja och en huva över ansiktet för att jag taggats på en bild med nån snubbe som jag läste matte med för tjugo år sedan. Kanske är det så.

Om man nu skulle bli lite mer….återhållsam på nätet. Om man skulle strunta i att lägga upp hela julafton och semestern på Facebook och inte hålla på och checka in sig här och där. Om man skulle skita i foton på bloggar, Instagram, Flickr och hoppa över Twitterkontot och CV:t på Linkedin. Är man utraderad då? Jag skulle säga nej. Man kan inte ta bort sitt hus från Hitta (om man bor i en större stad där de har som regel att fota alla adresser) eller sin adress från Ratsit och Birthday. Om man inte tillhör kungafamiljen förståss.

Jag tror att det är svårt att radera sig från nätet. Och jag undrar om det egentligen är nödvändigt? För om man inte har lik i garderoben så tror jag inte att någon bryr sig om identiteterna bakom skärmarna. Vem bryr sig om en massa allmänt tyckande i en blogg, intetsägande statusuppdateringar på Facebook eller små försök till intellektuella tankar på Twitter? Jag blir lite jantelagsaktig när folk är skeptiska. Vem tror du att du är? Tror du att du är så jävla viktig så att du inte kan ha ett konto på Facebook som alla andra? Tagga ner nu för faan och starta ett konto!

Det här inlägget postades i Media, Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

