Bästa sättet att gå ner i vikt

Överallt syns den. Reklamen som vill få oss att tro att vi kan fuska oss till en smal kropp och en platt mage. Sofia gick ner 32 kilo. Anna: Nu kan jag äntligen se mig i spegeln. Turbobanta inför bikinisäsongen. Platt mage på en månad- vi har tipsen! 

När man har fått barn är det som tydligast. Idag har viktfrågan samma dignitet som smärtlindringsfrågan eller frågan om hur lång tid förlossningen tog. Hur mycket gick du upp? Hur mycket har du gått ner? Är du en sån där lyckost som kan amma bort dina kilon eller måste du kämpa dig ner igen?

Och så har vi alla andra kvinnor, som inte är nyblivna mammor men som är kvinnor som ända sedan lågstadiet har blivit varse om hur man ska se ut som flicka/tjej/kvinna. Man ska vara smal. Nu tycker ni att jag överdriver. Vaddå lågstadiet? Men jag står på mig. Jag skulle kunna dra det ända ner på dagisnivå. För flickorna identifierar sig med sina mammor och hennes kompisar. De iakttar fikastunderna. Ser hur mamma och hennes väninnor avstår bullen för nej tack, jag måste hålla igen lite. Och de hör hur kvinnor pratar sinsemellan, om sina kroppar (som givetvis inte duger) och om hur de skulle vilja se ut. Och de vill inte se ut som Kicki Danielsson utan som Tilde de Paula eller de andra TV4 tjejerna.Men alltså, det är inget fel med att vara mullig! Det är kvinnligt och sexigt med stora bröst och kurvor, men jag skulle inte vilja vara mullig. Men på andra är det helt okej. 

Kvinnor ska vara smala. En tjock man har pondus och pengar och kan äta gott och ta bilen överallt medan en tjock kvinna är misslyckad och svag som inte klarar av att gå ner i vikt. Som inte klarar av att ha kontroll över sin kropp. Hon som har så mycket pengar borde väl ha råd att anlita en PT? 

Och sen var det den där reklamen. Som riktar sig till alla kvinnor som tycker att de inte duger. Jag förstår att människor vill gå ner i vikt. Verkligen. Men jag förstår inte hur man  kan tro på att en viss typ av diet ska få en att gå ner och hålla sin vikt? För vem kan leva på fett resten av sitt liv, utan att dö av kardiovaskulära sjukdomar i förtid? Och vem kan leva på sallad utan att få bristsjukdomar? Vem kan leva på svältgränsen livet ut? Och vem kan leva ett helt liv utan kolhydrater?

Ingen. Och alla som snabbbantat med den där fantastiska dieten går ner. Förlorar vatten i första hand, och muskelmassa i andra hand. Och sedan går de upp mer i vikt när de väl börjar äta vanlig mat igen. Det är här jojo-bantningen föds. Upp till en tjockis. Hoppa på en hysterisk diet. Ner till en smalis. Äta vanlig mat (utan att röra på sig). Upp till en tjockis osv.

Det finns inga genvägar till en snygg kropp, sorry to say. Däremot finns det människor som vill tjäna pengar på andras kilon. Det finns viktklubbar och magasin som vill få oss att tro att de här dieterna är sjukt bra. Där VD:n på viktklubben eller redaktören för kvällstidningens viktbilaga vill få oss att gå med i en viss klubb eller köpa en viss tidning.  De som är säkert bra på sina områden, men inte på fysiologi. För inget proffs går ut och säger att man mår bra av att äta fett. Ingen kardiolog skulle rekommendera LCHF på lång sikt. Ingen dietist skulle säga att man kan leva på många av de svält-dieter som cirkulerar där ute.

Jag är inget proffs. Men jag har varit med så länge att jag vågar påstå att det inte finns några genvägar för att gå ner i vikt. Det finns mat och det finns träning. Den ekvationen måste vi som vill ha snygga kroppar jobba med. Ingenting annat.

Det här inlägget postades i Genus, Kroppsligt, Media, Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

