Gömma kvinnor i tyg hjälper inte!

Rektorn Alaka Sharma vill förbjuda de kvinnliga studenterna att bära jeans och anser att de bör bära de traditionella indiska kläderna.

– Vi måste dölja våra kroppar. Annars kan vi inte skydda oss mot männens primitiva natur. Därför vill vi utbilda våra studenter att värna om sin egen säkerhet genom att klä sig propert, säger hon till SVT.

Hon menar också att det finns en risk att Indiens traditionella kläder och kultur hotas om kvinnorna tar till sig den västerländska kulturen alltför mycket.

Men alltså. De kan ju inte vara kvinnors skyldighet att bevara ett lands klädkultur! Och man kan ju inte, år 2013, förbjuda människor att gå med jeans?! Om vi skulle ha samma synsätt i Sverige så skulle kvinnor se ut såhär:

Bild: www7.idrottonline.se

Visst är det fint, men det här är ju inga kläder som man vill gå till jobbet med. Eller till  gymet och dagis. Folkdräkter är en del av en kultur och bör bevaras men att tvinga kvinnor att bära dem dagarna i ända är fan inte okej! Sedan blir jag så trött på alla kulturer och resonemang där kvinnor ska packas in i kläder och tyger för att de inte ska ”behaga” och ”förföra” männen! Varför är det alltid, alltid kvinnorna som ska stå tillkaka när männen får en känsla? Om det nu finns män  som inte kan hålla fingrarna i styr (och det finns det i Indien) så löser man väl inte problemet genom att gömma kvinnorna i tyg? Det gäller väl snarare att uppfostra männen? Eller hela kulturer, om mänskliga rättigheter och människors lika värde.

Här är några exempel på kläder som kvinnor tvingas bära för att inte kåta upp männen:

Niqab

Burqua
Bild från radikalen.com

Såhär vill rektorn att eleverna ska se ut för att inte behaga. Bild från http://www.fashiontrends.pk

Man kan bada med burka också. Såhär ser man ut då.

Och när jag skriver det här inlägget så är jag så tacksam och glad att jag bor i Sverige! Att jag slipper ha på mig ”traditionella kläder” och att jag inte betraktas som en potentiell förförerska som ska gömmas bakom en galler-burqa.

Det här inlägget postades i Genus, Politik och samhälle, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gömma kvinnor i tyg hjälper inte!

  1. Alexandra skriver:

    Oh sånt här gör mig så arg att jag inte vet vad jag ska säga. När kvinnor skall anpassa sitt liv efter att män tydligen inte kan kontrollera sig. Spelar ingen roll om de handlar om att klä på sig mer, eller inte gå ut ensam, inte umgås själv med män, inte dricka sig full osv. Lägg skulden och pressen där den ska vara, på förövaren och i detta fallet männen! Kan dom inte uppföra sig för att kvinnor bär jeans så kanske de kan skaffa någon snygg mössa med skygglappar eller kan få ha med sig vakter som ser till att de håller fingrarna i styr?

  2. Mammahäxan skriver:

    Tack för vettig pepp gällande att sluta snusa. Har hört så mycket dumt de senaste dagarna så din kommentar var befriande.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

