Telia Sonera eller Telia Sånnera?

Jag blir inte klok på Telia och deras namn! Telia Sonera är jag med på. Men för ett tag sen började alla (journalister) helt plötsligt att uttala Sonera som Sånnera.

Har jag missat någonting här? Hur uttalas Telias namn nuförtiden?

Det här inlägget postades i Media. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Telia Sonera eller Telia Sånnera?

  1. Christel skriver:

    Sonera är ett finskt företag och uttalas Sånnera, äntligen har alla börjat lära sig 🙂

    • Pyspunka skriver:

      Aha! Är det alltså så, att alla journalister helt plötsligt har lärt sig finska. TACK! Jag har verkligen klurat mycket på det där. Då ska jag också börja säga det på finska. Sånnera.

  2. osloskanskan skriver:

    Har ingen aning, jag har alltid kallat det för ”Sånnera”…..

  3. Fredrik Granberg skriver:

    Här kommer jag ett par år sent. Fråga en finne vad han ringer med, så inte är det ”sånnera”. Sonera är ett konstruerat ord som varken är finskt eller svenskt och uttalas, ”sånera” med betoning på e.. Inga dubbla n! Pyspunka, du har uttalat det rätt.

  4. kickihanson skriver:

    Tack för informationen, trodde att man talar svenska i Sverige!!

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

