Hembygd?

Apropå gårdagens inlägg. Jag kom att tänka på en annan sak om segregation och klassklyftor. För ett tag sedan lyssnade jag på Nordegren och Epstein i P1 i ett program där bland annat Johanna Langhorst pratade om sin nya bok Förortshat. Journalisten och etikettexperten Magdalena Ribbing var bisittare i programmet och hade, som så många andra, åsikter om miljonprogrammen. Hon undrade hur människor som bor tätt inpå varandra i ett höghus kunde känna att de hade en hembygd.

Jag har tänkt mycket på det hon sa. Kan man kalla ett miljonprogramsområde för hembygd? Kan man älska ett höghuskvarter lika mycket som någon annat typ av boende? Eller vill alla som bor i en förort in till stan eller till en annan stadsdel där det bor människor som har det socioekonomiskt bättre?

Jag kan tycka att det är lite hemskt. Att Magdalena Ribbing sitter där med sin knastertorra överklasstämma och påstår att människor i Tensta och liknande områden inte kan kalla sitt bostadsområde för hembygd. Magdalena Ribbing kommer från en adelssläkt och jag har har ytterst svårt att tro att hon någonsin har bott i ett miljonprogramsområde. Eller att hon ens känner någon som har bott där.

Jag gillar Magdalena Ribbing, men här undrar jag hur hon tänkte. Om hon tänkte. När hon klumpar ihop en jävla massa människor och pratar om deras kvarter, deras liv och kompisar i så negativa termer utan egen erfarenhet.

Och ja, jag tror att man kan älska ett miljonprogram. Jag tror att man kan vara lycklig i en förort och bo där av egen fri vilja. I sin hembygd. Jag tror inte att alla vill bo i fina villan i Djursholm. Inte alls.

Vad tror ni?

Det här inlägget postades i Mish Mash, Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

