Och vem väljer döden?

Skärmavbild 2013-02-19 kl. 14.48.40

Läser en artikel om cancer. En sjukdom dom drabbar 55 000 personer per år. Risken att drabbas är 30 procent och av dem blir 60 procent botade.

Och resten då? De som dör. De som lämnar sitt liv, sin familj, sina vänner efter sig. Hade de inte ”bestämt sig” för att leva?

Jag tror på positiva målbilder och att man kan vissa saker om man vill. Men att stå med facit i handen och säga att man överlevde en sjukdom genom att bestämma sig för att välja livet, det är inte juste mot de som dog. De som dog som antagligen också hade kämpat och hoppats på att överleva. Och det är inte just mot deras anhöriga som lever kvar med tanken att en älskad och saknad människa dog för att hen inte hade styrka nog att välja livet.

Jag är ingen cancerläkare men vågar ändå påstå att man inte kan tänka bort cancer med hjälp av goda tankar. Tyvärr.

Det här inlägget postades i Kroppsligt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Och vem väljer döden?

  1. Alexandra skriver:

    sånt gör mig faktiskt arg. Kommer ihåg när jag försökte läsa ”the secret” och dom skrev om att om man är sjuk så är de för att man tänkt sjuka tankar och dragit till sig sjukdomen. Då hade min mammas bästaväns dotter nyligen dött i just cancer. Hon var bara 19 år, sjuk sen hon var 15, och ville så fruktansvärt gärna leva. Att säga sånna saker är att säga att hon tänkte fel eller inte ville tillräckligt mycket. fy fan vad de gör mig arg!

    • Pyspunka skriver:

      Visst är det hemskt? Som om den unga tjejen som du känner till inte ville leva. Överlevnad ingår ju i mänskligt beteende. Alla som inte är deprimerade eller har en psykisk sjukdom som gör dem självmordebenägna VILL ju leva.

    • Pyspunka skriver:

      Vad kul att du gillade texten. Jag blev så provocerad av det där. Tycker det är dumt och ogenomtänkt både av journalisten och den som intervjuades. Här finns det säkert många människor som kan må dåligt, kanske de som vet att de ska dö snart och anhöriga som mist någon.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

