Kött som kött

Ursäkta en kanske helkorkad fråga, men vad är grejen med att det har råkat komma hästkött i IKEA:s köttbullar?

Köttkonsumenter måste väl ändå vara medvetna om att hela djurindustrin är ovärdig med uppfödning, transporter och avlivning? Och egentligen är det är väl lika hemskt för en gris att behöva bli mat? Eller en ko? Eller är det faktumet att det råkar vara just en häst som gör att människor är så upprörda? Att det är ett husdjur med hög status, som har varit människans vän, arbetsredskap och transportmedel i alla tider.

Ibland kan jag tycka att vi konsumenter är lite naiva. Det här är ju långt ifrån den enda skandalen i branschen. Det är ju bara en av många felmärkningar, mörkningar och ompacketeringar av kött. Och ärligt talat; HUR många människor läser och bryr sig om innehållsförteckningar? Jag skulle tro att det är ett fåtal. Det är möjligtvis allergiker, vegetarianer och människor som inte äter en viss typ av kött av av religiösa skäl som läser innehållsförteckningen.

Jag själv myser litegrann när såna här grejer kommer ut. Det är bra att vi människor får se djurskandaler så att vi stannar upp och tänker till över vad det är vi stoppar i oss. Vill vi äta ett djur som pumpats med kraftfoder och antibiotika för att det ska växa snabbt och bli stor till slakt? Vill vi äta ett djur som har levt ett liv i trängsel och som skrikit av rädsla sina sista timmar i livet?  Vill vi äta ett djur vars kropp pumpat ut stresshormoner just innan slakt? Nä. Det vill vi inte vá? Jag vill inte det iallafall! Jag vägrar att ställa upp på köttindustrins mörka sidor. Och jag vill inte att en annan individ ska behöva födas och dö för att jag ska få mat. Inte så länge det finns tillgång till linser, bönor och grönsaker iallafall.

För mig kvittar det om det är häst, hund, gris eller ko i IKEA:s köttbullar. Jag bojkottar dem oavsett. Hur känner ni?

Läs mer i Aftonbladet, SR

Det här inlägget postades i Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kött som kött

  1. metamorphosis skriver:

    Du, jag har tänkt ganska precis samma sak… men så hör jag också till skaran som läser innehållsförteckningar också 😉

  2. SannaM skriver:

    Kött som kött, jag håller med – och jag äter i något av det 😉 Men måste i sammanhanget citera en underbar elev som jag kom att tänka på: Hen hade i sin fria skrivnings-bok skrivit om hur viktigt det är att alltid äta upp maten, och framför allt köttet – ”för tänk, det där djuret har dött för din skull!” Ett nytt sätt att se på det hela.

  3. Fru Hansson skriver:

    Ur den här s.k. hästköttsskandalen tror jag det kommer att bli så att vi äter mera hästkött, ärligt deklarerat i innehållsförteckningen.

  4. Jessica MVH skriver:

    Hoppas att folk lärt sig nåt nu… men det är kanske bara tillfälligt… snart börjar grillsäsongen och då jävlar ska det grillas… tyvärr…

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

