Våga vara förälder


barnvagn

Läste en artikel om en caféägare som fått nog av småbarn och till slut satte upp en lapp på dörren där det stod För allas trevnad råder barnförbud i lokalen. Talespersonen för caféet hänvisade till att barnen var arbetsmiljöproblem då det ibland var 18 barnvagnar på caféet samtidigt. Personalen upplevde också att föräldrarna släppte barnen fria och att lösspringande barn hindrade personalen. Vid ett tillfälle hade en anställd fått kaffe på sig när hon krockade med ett springande barn.

Lappen blev givetvis en brandfackla. Man får inte utestänga någon i de lättkränktas land. Då kommer DO och media bums och rapporterar och rör om. Och barnen. De är ju vår framtid och en grupp som vi ska värna om. Eller som någon skrev: Vårt gemensamma ansvar. För om alla hjälptes åt med barnen så skulle det bli så mycket bättre. De trötta föräldrarna skulle orka mer och barnen lyssnar ju faktiskt mer på en okänd vuxens tillsägelser än på sina föräldrars tjat osv osv.

Det är en fin tanke att vi alla ska hjälpas åt. Men det ser inte ut så idag. De få tillfällen som jag själv har försökt att ”hjälpa till” i uppfostran av en okänd persons barn så har jag fått kritiska blickar eller sura miner av föräldrarna. För vem är jag som kommer där och säger åt någon annans barn? Man får trösta ett okänt barn som har ramlat, men big no no om man säger åt tvååringen som vrålar som ett monster att vara lite tyst för att man får ont i öronen. Jag skulle snarare säga att det borde finnas fler föräldrar som vågar vara just föräldrar. Som vågar sätta gränser och säga nej. Som har såpass mycket känsla för omgivningen att h*n tar sitt skrikande/störande barn och går ifrån caféet när det blir för livat.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför föräldrar prompt ska ha med sina barn på caféer? Varför inte acceptera läget, att få barn mellan ett och fem år klarar av att sitta still. Varför inte ta med fikat ut i lekparken och få en win-win situation, där de vuxna kan fika i någorlunda lugn och ro medan barnet leker. Nej. Då ska man knöla in sin barnvagn med hundratvå tillbehör på det trånga caféet och helst ställa den bredvid sitt bord för tänk om något blir stulet! Och sedan låtsas man som ingenting när personalen snubblar över filtar, gosedjur och gigantiska skötväskor och när övriga cafégäster suckar högt och har fått nog av barnskrik. För barn är ju naturligt. 

Och ja, jag håller delvis med. Barn är vår framtid. Barn är naturligt. De flesta människor skaffar barn. Alla föräldrar vet hur det är att ha ett barn som stör på caféet, på bussen, på affären. Men det betyder inte att alla ska behöva stå ut med barns skrikande och föräldrars slapphet och nonchalans. Det betyder inte att de med erfarenhet och råg i ryggen ska hjälpa de svaga föräldrarna som inte vågar/kan/orkar sätta gränser för sina barn.  Jag tycker att det är helt okej med resmål och hotell för bara vuxna. Att det är helt okej med caféer som är barnfria. Och att det är helt okej att bjuda till barnfria fester trots att nästan hela bekantskapskretsen har barn. Det ÄR okej att exkludera barn i vissa sammanhang. Man älskar dem inte mindre för det. Det är bara lite skönt att för en gångs skull få sitta ner och prata vuxenprat i lugn och ro.

Här är en bra krönika av Rebecca Weidmo
Det här inlägget postades i Barn och föräldrarskap, Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Våga vara förälder

  1. Jag håller helt med dig. Jag går på caffe med mina, aboslut. Oftast tar jag med en ny målarbok och pennor. Kollar av läget innan hur många som är på stället. är det en person så visst inga problem. men man får ju tänka lite. det samma gäller ju restauranger, är jag barnledig och vill ut och äta vid 20, vill inte jag ha nån med sina barn på 1 och 4 som sitter och skriker och är trötta…Skaffa barnvakt.

  2. Jessica MVH skriver:

    Föräldrar utan gränser… finns det för många av… *ryser…

    Barnfria caféer typiskt Sverige… uppfostra och anpassa säger jag.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

