Martyrskap är oklädsamt

Merdieh al Robeyi nekades sommarjobb på Ronneby Brunn för att hon hade slöja. Händelsen anmäldes till diskriminerings-ombudsmannen och hon får 50 000 kronor i ersättning.

Rätt eller fel?

Fel tycker jag. Och jag tycker inte att det är fel enbart för att jag är mot klädesplagg som döljer kvinnor utan för att arbetsgivaren måste kunna få bestämma vem de vill anställa. Om en arbetsgivare inte vill ha någon med slöja så måste de väl i rimlighetens namn få säga det utan att bli stämda på 50 000! Liksom att de får säga att de inte vill ha någon med heltatuerade armar, dreadlocks, piercingar i ansiktet eller vad det nu kan vara.

Jag själv har piercing och vet att det kan vara en nackdel. Om jag verkligen vill ha ett jobb och vet att det finns minsta risk för att arbetsgivaren nekar mig jobbet på grund av piercingen så tar jag ur den. Pronto. Bums. Innan jag ens går på intervju. Den är en del av min personlighet men inte viktigare än min lön. Och jag skulle aldrig få för mig att gå till diskrimineringsombudsmannen om en arbetsgivare valt bort mig på grund av min piercing.

”Det är bra om invandrarkvinnor kommer ut i arbete” säger den ena sidan. Och ja, visst, det är bra. Men ännu bättre är det väl om de kan integreras så mycket att de kan jobba utan sin slöja? ”Det är religion och vi har religionsfrihet” ropar någon annan. Och ja, det stämmer också. Men om arbetsgivaren inte vill ha någon med slöja så får man kanske lägga sin religion åt sidan under sin arbetstid till förmån för sin egen försörjning? Sedan kan man ju också diskutera om slöja är en religiös symbol eller om den bidrar till förtryck och ökad segregering och utanförskap för kvinnor.

Ibland blir jag fan rädd för alla diskriminerade och kränkta människor! De som ska anmäla, spela in samtal och nästan provocera fram bevis på att de är minoriteter, martyrer och offer. Vill man ha ett jobb väldigt gärna så får man kanske acceptera arbetsgivarens krav och regler på vad man har på sig och hur man utsmyckar sin kropp. Sedan riskerar ju arbetsgivaren att gå miste om väldigt många duktiga medarbetare på grund av att de har förbud mot vissa saker på arbetsplatsen. Men det är väl upp till dem isåfall.

Det här inlägget postades i Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Martyrskap är oklädsamt

  1. Lägger till din blogg i mitt bloglovin-flöde.
    Du skriver mycket klokt! Nu ska jag scrolla vidare neråt i dina inlägg.
    Ha en bra kväll!

  2. SannaM skriver:

    Detta är klurigt. För å ena sidan tycker jag att det är klockren diskriminering att en kvinna med slöja nekas ett jobb – faktiskt. Men å andra sidan finns det en massa andra beteenden som kan ”ursäktas” (eller förklaras kanske är ett bättre ord?) med religion, men som jag verkligen inte tycker är okej, t.ex. detta: Jag hade praktik på en skola tillsammans med en ung kille som pluggade sitt första år till lärare. När vår handledare (kvinna) hälsade på honom första dagen och sträckte fram handen ryggade han tillbaka och sa ”jag hälsar inte på kvinnor”, och förklarade det med sin religion. Det tycker jag INTE är okej. Ska han som lärare komma ut i arbetslivet och förmedla till sina elever att det är okej att hälsa på killar men inte på tjejer? Usch.

    Men då blir det samtidigt klurigt att säga att slöja borde vara okej, eftersom det är en del av ens religion… Kanske måste man se från fall till fall. Om slöjan är ett uppenbart hinder i arbetet, att det innebär fara för individen för att den kan fastna eller något, okej, då kanske personen ska nekas bära slöja. Men om det enbart handlar om att arbetsgivaren tycker det ”ser illa ut” när en kvinna bär slöja – då är det solklar diskriminering.

    • Pyspunka skriver:

      Det där med diskriminering är klurigt! Var går gränsen liksom? Jag tycker att det borde vara upp till den enskilda arbetsgivaren att bestämma vem de vill anställa. Om man inte vill ha en högerextremist eller en person i niqab så anser jag att man måste få säga det. Varför inte? Likadant med slöja, piercingar eller vad det nu kan vara. Man kan annonsera efter en viss typ av kompetens eller personlighet, men man får uppenbarligen inte tacka nej till klädesplagg? Jag tycker att det är lite konstigt.

      • SannaM skriver:

        Problemet blir om det faktiskt är rasism som ligger bakom, för det är ju förbjudet enligt lag… Och precis, var ska gränsen gå – är det okej att inte anställa någon som är gift med en person av samma kön, att inte anställa en transperson, en person i rullstol eller en kvinna utan andra sakliga grunder…?

  3. Osloskånskan skriver:

    Arbetsgivaren skulle aldrig uppgivit det som grund till att hon inte fick tjänsten. jag hoppas vi inte är på väg till ett ”Amertika” här hemma, där stäsmmer dom ju t ex McDonalds för att kaffet är för varmt. Sjukt.

    • Pyspunka skriver:

      Nä, jävligt korkat av dem, att erkänna det. Och hon hade- givetvis- spelat in samtalet också. Man kanske skulle göra så, och håva in diskrimineringspengar a la 50 000 kronor lite nu och då?

      Håller med dig om att man inte vill ha ett ”nu stämmer jag alla” samhälle. Jag tycker att det är sorgligt att människor utnyttjar systemet, som att stämma en arbetsgivare för att man inte får ha slöja. Hur skulle det bli om alla ringde DO och grinade när de inte fått ett jobb? Jag hade piercing, jag var för tjock, jag hade för tatuerade armar, jag röstade på SD, jag fanns i brottsregistret, jag hade suttit inne ett år, jag hade inte tillräckligt bra meriter- men jag är fan bra… Det kan ju finnas tusen anledningar till att man inte får ett jobb. Kanske bara att acceptera att man får NEJ ibland av olika anledningar. Om man dessutom har ett val- att ta av sig slöjan- så är det i mina ögon rätt lätt. Då är det ju värre för dem som viktdiskrimineras eller väljs bort pga att de är fula eller att de haft ett strulit förflutet.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

