Nys i armvecket. Obligatoriskt för alla över två.

Många på kontoret var sjuka idag. Förkylda. Man skulle kunna tro att de haft en gigantisk hångelfest över påsken, men jag tror inte det. Jag tror att de blivit smittade av varandra på ett tråkigare sätt. För när jag började studera de nästäppta människorna såg jag en tydlig trend; de nös rakt ut. ATJOOOOO! Och sedan kom kommentarerna från arbetskamraterna, prosit och herregud vad många som är sjuka här. Ja herregud vad jävla konstigt att folk är sjuka?

Om jag ska raljera lite (och det ska jag för det här är ju min blogg och här gör jag vad jag vill) så kan jag meddela att ett nysning rakt ut i luften smittar mycket mer än många tror! Och både influensa och förkylning smittar genom droppkontakt, dvs av nyspartiklar som virvlar ur en när man nyser. Eller virvlar och virvlar, när man nyser skickar man ut mellan 3000 och 5000 små droppar i luften med en hastighet på 120 kilometer i timmen. Det motsvarar orkanstyrka. Om man sitter i ett öppet kontorslandskap så har man noll chans att klara sig om det finns ett gäng rakt-ut-nysare och man hamnar i en orkan av smittosamma droppar.

Ni fattar vart jag vill komma vá? Nys i armvecket. Alla människor över två år ska ha den regeln klart för sig. Alla. Och det är alltså nysning i armvecket som gäller, inte i handen.

Capish?

Det här inlägget postades i Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nys i armvecket. Obligatoriskt för alla över två.

  1. Ursäkta att jag svär men – Det är så jäääävla äckligt att nysa rakt ut!
    Ingen respekt alls för sin omgivning.
    Nys i armvecket, amen! Tycker man det är otrevligt så kan man ha pappersnäsdukar i handen och nysa i de.

  2. Alexandra skriver:

    oh jag håller verkligen med! jag är långt ifrån att ha bacillskräck och är väl egentligen ganska slarvig med allt sånt man ”ska” göra för att hålla sig frisk (typ sprita händerna i tid och otid osv). Men att nysa i armvecket alternativt näsduk sitter i ryggmärgen. Tycker de är riktigt äckligt när folk bara nyser hejvilt. Isch

  3. Osloskånskan skriver:

    Helt enig! Jobbat hårt på det i familjen!

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

