Våga släppa taget för fan!

Jag har alltid funderat på det där med visningsbild på Facebook. Jag har fått för mig att det är en bild som ska visa vem man är, eller möjligtvis vem man vill vara. Det kan vara en stylad version där man har tio kilo foundation i ansiktet eller en mer avslappnad bild från  stranden på Bali. Här har jag det skönt, liksom.

Men det verkar som att stränder på Bali och snoffsiga snygg-bilder är minoritet. Istället väljer människor att ha en visningsbild på sina barn. Eller när de är tillsammans med sina barn. Mamma Pyspunka. Eller avkommorna Pyspunka. Jorå. De här små telningarna har jag knullat ihop. Titta! Så vackra!

Eller vadå?

Alltså, jag fattar inte! Varför? Varför ska man ha en visningsbild på sina barn? Jag har varit mamma halva mitt liv och jag älskar verkligen mina barn. Jag flänger runt på aktiviteter, köper fodrade gummistövlar till hösten och ringer barnpsykiatrin och kräver vård när de har mått dåligt. Liksom de flesta andra föräldrar skulle jag kunna offra mitt liv för mina barn. Men min Facebook, det är min grej. Liksom mitt CV. Och mitt jobb. Där är mina barn mina barn och inte jag. På Facebook syns Pyspunkan, ensam. För det är mitt konto. Det är jag som skriver och kommenterar, inte Minst fyra år. Självklart har jag bilder på telningarna där, men visningsbilden- den är fanemej min!

Vad tycker ni om visningsbilder på barn?

Det här inlägget postades i Barn och föräldrarskap, Facebook. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Våga släppa taget för fan!

  1. Jag har inga barn så ibland (jag byter ofta bild) har jag en bild på mig och hunden. Men oftast är det jag. Bara jag.
    Jag tycker det är lite trist med barn som visningsbild. Visst, din unge är skitsöt men alltså… är det allt du är? Förälder?
    Håller helt med dig i tänket att bilden visar vem man är eller vill vara. Därför har jag oftast en kreativt photoshoppad ”fotograf”-bild som visningsbild, för det är jag. Kreativ fotograf. 🙂

    • Pyspunka skriver:

      Kreativ fotograf låter som någon som gör fina och intressanta visningsbilder 🙂 Jag känner också så, är FÖRÄLDER det enda man är? De allra flesta har ju dessutom möjlighet att på ett eller annat sätt bli förälder idag, det är inte så unikt att skaffa barn. Och det är inte unikt att älska sina barn. Jag skulle önska att fler vågade visa vem de ville vara, eller vem de är när barnen har lagt sig. Eller är det så att människor idag är så upptagna av sina barns liv att de tror att de är i symbios med dem? Jag själv skulle bli rätt irriterad om mina föräldrar hade MIG som visningsbild på Facebook. Faktiskt.

  2. SannaM skriver:

    Jag har faktiskt en bild på mig, min fru och halva vår unge som miniatyrbild. Ingen anledning egentligen, hade haft samma i typ 3 år och i somras blev ju bilderna så fina, så varför inte? Är ingen hängiven facebookare så, men visst får min unge vara med på ett hörn, betyder inte att det är allt jag sysslar med om dagarna eller bryr mig om. Dock mer intressant för omvärlden oftast att spana in tokroliga bilder på min avkomma än löjliga headshots på mig alt min mat. Så tänker jag!

    • Pyspunka skriver:

      Jag tänker mest på visningsbilden, inte vad folk sedan väljer att lägga ut för bilder i sin logg. Tycker iofs att det är rätt trist med alltför många uppdateringar om någons barn också, men när barnen är på visningsbilden blir jag smått allergisk. Fast jag vet att du är i gott sällskap Sanna! Familjebilder verkar som sagt vara populära. Så det kanske bara är jag som är känslig och grinig 😉

      • SannaM skriver:

        Japp, det är du 😉 Nej men som sagt, för min del handlar det bara om att jag är rätt ointresserad av vilken visningsbild jag har och jag kände efter tre-fyra år att det kanske var dags att byta eftersom jag bytt frisyr, hårfärg osv osv.

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.

